Direktlänk till inlägg 23 januari 2012

Tvångstankar...

Av Amanda & Sebastian - 23 januari 2012 19:17

Det började nångång i lågstadiet då jag brukade sätta ena handen mot tegelväggen i skolan och var tvungen att göra samma sak med andra handen för att det inte skulle kännas ojämt. Först var det bara den där tegelväggen, men så småningom blev det mer och mer som gjorde att att det kändes ojämt. Det senaste året har tvångstankarna och tvångshandlingarna växt enormt. Minst 3 timmar per dag går åt till massa jobbiga känslor kring mina tvång och att utföra dom alla. Nu har jag fått nog! Vill bli av med det här nu. Det börjar tära på mig så otroligt mycket. Har hittils inte berättat det här för någon, bara någon enstaka. Trodde aldrig att jag skulle behöva det, för jag trodde inte att det en dag skulle påverka mig så mycket som det nu gör. Har hittills skrattat bort det, men nu är det inte kul längre. Det har gått från något som jag tyckte var unikt med mig till något som får mig att gråta om kvällarna. Det har börjat ta över mitt liv mer och mer.


Är så trött på att allt ska handla om talet 3.


Jag ska ha 3 skvättar mjölk i teet. Ska jag ha socker i måste det vara 3 sockerbitar.                                      

Ska jag höja volymen på teven måste det höjas med 3 varje gång och det ska alltid starta på 3. Alltså om volymen t.ex står på 3 och jag vill höja så måste jag höja till 6, sen 9, sen 12 osv. Tevattnet måste jag ta ut från mikron när det är 3 sekunder kvar, eller som med volymen 3, 6, 9, 12 osv...


Jag måste göra allt 3 gånger, jämt.


När jag ska åka hemifrån måste jag kolla så att elementet inte står på för hög värme, hela dagarna oroar jag mig för att huset ska vara nerbrunnet när jag kommer hem, även om jag vet att elementet är avstängt. Jag kollar så att jag har min telefon och andra viktiga saker med mig minst 10 gånger när jag ska åka hemifrån.


När jag kollar på tv, läser tidningar, böcker, kollar facebook eller andra sidor måste jag se till så att jag verkligen kollar noggrant vad det står. Kan läsa en mening 10 gånger om och ändå inte känna mig nöjd. Ibland, eller ja, ganska ofta när någon skriver något på facebook så bara måste jag kolla vilka som gillar, vilka som har kommenterat och vad och när dom skrev det. När jag spelar wordfeud måste jag ofta räkna i huvudet hur mycket poäng jag leder eller ligger under med .


Ena sidan av kroppen måste alltid "vara jämn" med den andra sidan. Gör jag något med vänster hand måste jag göra samma sak med höger hand, annars känns det ojämt och som att ena sidan är tyngre.


Alla saker måste stå precis så som jag vill att dom ska stå. Stolarna ska stå precis mitt emot varandra. Glasen i skåpet ska följa en rak linje. Filten i min säng måste ligga kant i kant med täcket. Den minsta kudden måste ligga ovanpå den stora kudden.


Detta är dock inte allt, det finns mer, men det skulle bli en hel bok då... Dom jag har radat upp är dom allvarligaste.


Ååh va skönt det känns att få lätta sitt hjärta lite, eller snarare ganska rejält. Sitter du i en liknande situation, kommentera eller hör av dig på något! Skulle känns skönt att prata med någon som sitter i samma situation..   


Peace & Love / Amanda          

 
 
Ingen bild

Elin

23 januari 2012 22:41

Har själv lite tvångstankar, t.ex att det måste kännas likadant på båda sidorna osv... förstår och vet själv att det är grymt jobbigt!

Amanda & Sebastian

24 januari 2012 19:09

Ja, det är inte lätt!

 
Jessica

Jessica

23 januari 2012 23:38

Låter riktigt jobbigt det där. Jag hade farliga tvångstankar när jag var liten. Som att jag var tvungen att lägga handen på en varm platta eller springa över vägen innan bilen kör förbi, även fast den var riktigt nära. Det där försvann dock när jag blev äldre.

Hoppas att det löser sig för dig.

http://tiohundraarton.bloggplatsen.se

Amanda & Sebastian

24 januari 2012 19:11

Vilken tur att dom försvann! Önskar att min också kommer göra det snart!

 
Evolyn

Evolyn

24 januari 2012 00:23

Har du kontakt med en psykolog så att du får hjälp? Om inte så gör det, det hjälper så mycket. Annars finns det många forum på internet där man kan snacka med andra som känner samma. Bara att googla. Tex. terapisnack.com


//En tjej med panikångest och dödsångest :/

http://friskochgalen.bloggplatsen.se

Amanda & Sebastian

24 januari 2012 19:10

Ja, det har jag, men vi har inte ens kommit till allt det här än :/ Jaa, jag har läst en del. Tur att man inte är ensam!

 
Ann-Charlotte

Ann-Charlotte

10 februari 2012 12:42

Lider sj av flertal olika psykiska handikapp däribland även tvångssyndrom eller som det även är kallat OCD... Jag har levt med mitt tvång i många många år nu o mitt blir inte bättre, men det finns anledningar till vrf!! Det är ofta många med tvångssyndrom som har ett tal som de måste utföra saker så många ggr etc... Jag har tex sj siffrorna 3,6 o 9!!! Det är jobbigt som bara den o leva med tvång, inte bara för en sj men även för andra runt omkring en... Min familj fick VERKLIGEN utstå MKT innan min mamma insåg att jag var sjuk o behövde hjälp!! KBT-terapi är den formen av terapi som de flesta går i som lider utav tvång av ngt slag, det handlar om att ändra sina handlingar o inse att det man tror kmr hända inte gör det då man inte utför sin sk ritual!! Hoppas att du får det bättre snart o får bukt med dina diverse tvång...

http://ann-charlottesjogren.bloggplatsen.se/

Amanda & Sebastian

10 februari 2012 14:11

Känner igen mig i allt du skriver.
Jag har också siffrorna 3,6 och 9.
Har du fått behandling för dina tvångstankar?
Det svåraste är tyvärr att få andra att förstå hur sjukt jobbigt det faktiskt är!
KBT har jag har mycket om och jag hoppas att jag får gå KBT.

Tack detsamma Ann-Charlotte!

 
Bim

Bim

10 februari 2012 13:16

Och när du blir stressad Amanda? Hur är det med tvångstankarna då? Du borde skriva en bok om det.

http://Ungsingelkivnna,bloggplatsen.se

Amanda & Sebastian

10 februari 2012 14:17

När jag är stressad tänker jag precis lika mycket på tvångstankarna. Ibland är jag t.o.m så stressad så att jag inte alls tänker lika mycket på mina tvång. Det är skönt, men då är det massa annat att tänke på istället och det mår jag inte heller bra av!

En bok, ja varför inte? :)

 
Ingen bild

Haley

10 februari 2012 20:49

Jag vet vad du går igenom hur jobbigt de är , jag lever också med otroliga tvångstankar. Har du några bra tips mot de så säg det gärna. KRAM!

Amanda & Sebastian

10 februari 2012 22:35

Ja, det är otroligt jobbigt!
Mitt enda tips är att söka hjälp för det, om du inte redan har gjort det förstås.

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda & Sebastian - 19 januari 2014 21:15

Hej!!!  Åh vad läng sen det var jag bloggade, men gud va skönt det känns att börja igen! Håller mig till bloggplatsen fortfarande tycker det funkar så bra!   Men nystart = Nytt tema på bloggen. Det är ju nämligen så att jag och min älskade pojk...

Av Amanda & Sebastian - 19 december 2011 17:44

...efter att min blogg har varit hackad.   Yes, det var någon som hackade min blogg. Så jag har inte kunnat logga in. Men nu är allt löst och jag drar igång bloggandet igen som att ingenting har hänt :)   Det var ju ett tag sen jag skrev här ...

Av Amanda & Sebastian - 14 september 2011 16:00

Jag är faktiskt otroligt stolt över mig själv! Jag är glad att jag är den jag är.   För ett halvår sedan hatade jag mig själv ibland. Jag var allmänt trött på livet. Jag mådde otroligt dåligt. Jag funderade flera gånger på att ge upp. Jag ork...

Av Amanda & Sebastian - 14 september 2011 09:30

Vet ni att jag har haft huvudvärk 5 dagar i veckan i 6 år? Fler år kommer det säkert att bli..   Vissa veckor känns bättre än andra men i snitt är det 5 dagar i veckan. Huvudvärken har förstört så himla mycket för mig. Jag har haft det jättej...

Av Amanda & Sebastian - 13 september 2011 17:26


...and I ain’t coming back until it’s saved.   Vissa dagar känner jag för att ge upp. Idag är det definitivt en sån dag.   Tänkte ta en lång promenad för att släppa alla negativa tankar. Få tid för mig själv. Jag behöver det. ...

Ovido - Quiz & Flashcards